4. veľkonočná nedeľa roku B

1. Nebolo dané iné meno, v ktorom by sme mohli byť spasení.  Vzhľadom na spásu môžeme stretnúť dva druhy postojov. Ten prvý hovorí: ja sa mám dobre, nepotrebujem spásu, to, čo mám si poctivo zadovažujem. Ten druhý zase naopak: Ja som nešťastný človek. Nepodarilo sa mi to i to, sužujú ma mnohé veci, obavy – moja spása je, keby som sa toho vedel dajako zbaviť, nejako to vyriešiť, nejako nad tým zvíťaziť. Spása je teda niekedy skutočnosť, ktorou pohŕdame, inokedy ju zase s veľkou ťažkosťou očakávame.

2. Možno nám nezaškodí trochu viac sa zamerať na ten Petrov výrok: nebolo dané iné meno, v ktorom by sme mohli byť spasení. My sme spasení v mene Ježišovom. A to už ako máme rozumieť? Stačí azda len nejaké devocionálne vyslovovanie jeho mena? Nepodceňujeme význámnú modlitbu, ktorej sa meno Ježiš litániovým spôsobom vyslovuje a chváli, zaiste pomáha k spáse. Ale ide vlastne o niečo viac: vysloviť meno, to je vzťah. Vysloviť meno, to je poznávanie osoby. My prežívame spásu ak máme vzťah k Ježišovi. Ak máme vzťah k osobe.

3. Všetky predstavy o spáse – spojené s naším šťastím, či nešťastím – treba tak trochu prečistiť. Vzťah k osobe obohacuje aj šťastného človeka a pomáha aj nešťastnému človekovi. Naša spása je vo vyslovení mena, čiže v osobnom vzťahu s Ježišom. Prosiť si o tento dar je veľmi potrebné, lebo iba vzťah nás môže spasiť. Ani naše víťazstvá, ani naše úspechy, ani naše vyriešené problémy nie sú spásou. Ani pohoda, ani zabezpečenie. Iba poznanie osoby, ktorá nás miluje a ktorá je tajomne prítomná v našom živote, aj keď ju mnohokrát nevnímame. Ak si nevytvoríš vzťah k osobe menom Ježiš – nebudeš nikdy vedieť, čo je spása a preto sa budeš naháňať za všelijakými preludmi spásy, falošnými spasiteľmi.

4. Ježišove slová v evanjeliu ubezpečujú a zohrievajú, lebo nám hovoria, že sme milovaní. Nám však často nestačia slová, chceli by sme ubezpečenia, chceli by sme fakty. Ale to si skutočne myslíme, že fakty nás privedú k láske? Opýtajme sa našej vlastnej skúsenosti, či je pravda, že ak niekomu všetko dáme, všetkým ho obložíme, tak si získame jeho lásku? Možno tak ešte jeho vďačnosť získame, ale ani to nie je isté. Uspokojme sa s Ježišovým slovom: fakty nás automaticky neotvárajú pre lásku, možno však láska zrodená z viery v Ježišovo slovo nám otvorí oči a my zrazu uvidíme fakty jeho lásky. Skúsime to?

Pridaj komentár

