Kvetná nedeľa – vstúpme do Jeruzalema

Vstúpil do Jeruzalema, lebo bolo potrebné, aby odveká láska bola spojená s jej novým a definitívnym prejavom, aby nájomníci vinice vedeli, že Pán vinice posiela svojho Syna

1. Liturgia kvetnej nedele obsahuje v sebe dve evanjeliové čítania. Jedno krátke na úvod, ktoré hovorí o Ježišovom vstupe do Jeruzalema, druhé centrálne, dlhá rozprava o Ježišovom utrpení a smrti.

2. Každoročne sa vraciame v tomto týždni do týchto záverečných a rozhodujúcich chvíľ Ježišovho života. Ježiš veľa povedal, učil, uzdravoval. Ale definitívny kľúč k poznaniu jeho postavy sa nachádza v závere jeho života. Je to záver dramatický, z ľudského ba aj z klasického náboženského hľadiska tragický, ak pod náboženstvom rozumieme vzťah Boha k človekovi, . Ježišovi sa nepodarilo presvedčiť svoj národ a jeho predstaviteľov. Jeho vlastní učeníci, aj tí najbližší a najvyvolenejší ho zrádzajú a opúšťajú v rozhodujúcej chvíli. A v hodinách v Getsemamani, počas zajatia, vypočúvania, bičovania, utrpení na kríži – Boh, v ktorého Ježiš dôveroval sa neozýva, nezasahuje. Preto hovoríme, že aj z klasického náboženského pohľadu všetko je plné drámy až dokonca.

3. Veľký týždeň však nie je týždňom tragédie. Je to týždeň veľkej nádeje a veľkej dôvery. Ježiš aj z ľudského hľadiska (nejdeme teraz rozoberať zložité tajomstvo jeho dvojitej prirodzenosti a teda jeho vedomia a poznania) vie, tuší, čo ho môže očakávať. Pozná Písma, predpovede.  Má jednu veľkú istotu, ktorá sa nedá obísť: nemôže a nechce vynechať Jeruzalem. Tu musí ponúknuť svoje posolstvo, lebo jeho posolstvo je od Boha, ktorý prebýva v Jeruzaleme. Boh Izraela, Boh otcov, ktorý toľko krát hovoril v minulých časoch … opäť chce prehovoriť k Jeruzalemu. Dáva mu definitívne slovo, posledné slovo. Ježiš nechce založiť niečo, čo by bolo mimo Jeruzalema, čo by mohlo byť obvinené ako niečo «iné», niečo «mimo», niečo vzdialené od toho, čo Boh po stáročia hovoril.

4. Ježiš s týmto odhodlaním vstupuje do Jeruzalema. Vie, že napätie voči nemu je veľké. Ale on nechce inak. Je to potrebné skúsiť. Ježiš prišiel pre Otcove deti, pre sluhov vinice. Vie, že mnohých iných poslov zranili, potupili i zabili. .

5. Ježišov vstup do Jeruzalema sa zakladá na poznaní Božej túžby a na ochote konať pre jeho deti, aby spoznali Otca a spoznali aj Syna. Ak aj pri vstupe do Jeruzalema má aj pomerne silnú skupinu prívržencov, nezakladá si na nej. Jeho voľba je vstúpiť do Jeruzalema ako pokorný, inšpirujúc sa na prorokovi Zachariášovi a na obraze Spasiteľa, ktorý prichádza na mláďati oslice.

6. Pokorne sa pridajme do jeho sprievodu. Vstúpme spolu s ním do tohto týždňa, do Jeruzalema. Čítajme si 11-12-13 kapitolu Markovho evanjelia. Sledujem Ježiša, počúvajme jeho slová. O figovníku, o vyčistení chrámu, o viere a modlitbe, o jeho poslaní. Počúvajme jeho podobenstvá, jeho spory, jeho označenie najväčšieho prikázania. Tu porozumieme jeho lásku, presvedčenie a odhodlanie

7. A napokon počúvajme s pozornosťou v rozprave o utrpení to, čo sa odohralo pre našu spásu. A tešme sa, že toto je náš Spasiteľ. A predsa … cez našu dušu prechádza väčší, či menší temný mrak, ktorý nám hovorí o našej slabosti, o našej zbabelosti, nedostatočnosti. Upriamme tedanáš zrak na učeníkov – na zradu jedného a útek všetkých, na silné reči mnohých a na nevládnosť tých najbližších a najdôležitejších. To, že ich Ježiš po tomto všetkom zozbieral, to nám dáva veľkú nádej, že aj my spolu s milosrdným a zmŕtvychvstalým vykročíme do nových dní s prísvitom večnosti.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: