24. nedeľa v obodbí cez rok A

odpustiť tomu, kto je úplne vedľa mňa je niekedy to najťažšie

1. V evanjeliu by som doporučil všimnúť si kontext Petrovej otázky: koľko ráz mám odpustiť SVOJMU BRATOVI. Z jednej strany nás to núti priam mimovoľne dať si otázku, ktorú poznáme z evanjelia: kto je vlastne môj brat? V istom zmysle sú všetci moji bratia a sestry, teda všetkým mám odpustiť.

2. Na druhej strane netreba ísť hneď do tých najväčších rozmerov – tie sú tak veľké, že sa v nich ľahko stratíme. Skúsme si uvedomiť, že odpustenie, kresťanské odpustenie buduje bratské vzťahy. Teda nejde o to, odpúšťať ľuďom v iných krajinách, ale tým, ktorí sú okolo mňa. A tiež nielen náhodnému protiidúcemu alebo prechádzajúcemu na červenú – ide o odpúšťanie tým, ktorí sú moji bratia, ktorí sú blízko mňa, ku ktorým mám konkrétny vzťah.

3. Slovo evanjelia nám aj jasne hovorí, že kontext odpustenia je spojený s úprimnou ľútosťou toho druhého. Evanjelium hovorí, že dĺžník, či vinník padá na kolená. My si často myslíme, že máme odpúšťať všetkým, bez ohľadu na to, či to ľutujú alebo nie, často si teiž myslíme, že odpustenie viny je odpustenie dlhu. Zo strany Božej áno, lebo Boh je dostatočne bohatý, ale zo strany ľudí … nestačí ľútosť. Mnohí zazlievajú Cirkvi odpustky … zaiste v praxi bolo aj čo vyčítať. Ale princíp nie je až taký pomýlený: dať penitentovi pocítiť, že odpustenie a vyrovnanie dlhu (najmä ak je to možné) sú dve skutočnosti, ktoré sa vzájomne doplňujú. Odpustenie a podporenie nejakej stavby pre dobročinné ciele, to spolu môže súvisieť. Slová mojej ľútosti nie sú len automatickým zahladením všetkého – ak ľutujem, je potrebné veci aj napraviť.

4. Evanjelium nám v dnešnú nedeľu hovorí aj o našej krátkej pamäti. Ten sluha v zápätí po svojom odpustení si vôbec nedokázal spomenúť na to, že mu bolo odpustené. Alebo išlo o nedostatok logiky? Nedokázal to prepojiť? V každom prípade si prosme o obidvoje: o dobrú pamäť i o dobrú logiku a prepájanie vecí. Nuž ale len ten, kto vie, že mu bolo odpustené, vie odpúšťať. Na to nezabúdajme. A iba ten, kto prosí o odpustenie, tomu odpúšťame. Kto neprosí, tomu sa nepomstíme, ani neodplácame zlým za zlé.

Pridaj komentár

