Zoslanie Ducha – na 50 deň a hocikedy inokedy

V hocijakej tme našich dni sa môže zjaviť svetielko - z úplne nečakanej strany

V prvom rade je potrebné rozlíšiť zoslanie Ducha na 50 deň po Kristovom zmŕtvychvstaní, ktoré prežili apoštoli v spoločenstve s učeníkmi a so ženami a zoslanie, či lepšie povedané zosielanie Ducha svätého, ktoré môže nastať kedykoľvek.

Sv. Lukáš nám píše v Skutkoch, že ustráchaní apoštoli sa na 50 deň, po desiatch dňoch modlitby a očakávania, premenili na odvážnych hlásateľov slova, ktorému začali rozumieť ľudia všetkých národov.  Toto je obraz, ale nie celkom vzdialený skutočnosti: počas sviatkov bývalo v Jeruzaleme veľa pútnikov z celého vtedajšieho obývaného sveta. Kresťanstvo sa skrze židovskú vieru stáva už prirodzene medzinárodným javom. Lukášova rozprava o zázračnom «porozumení» rôznych ľudí napriek rôznosti jazykov nás nevdojak privádza k myšlienke na inú biblickú rozpravu: o stavbe babylonskej veže, kde dovtedy jednotné ľudstvo si prestáva rozumieť a rozdeľuje sa. Takto Turíce sú opačným procesom: to, čo ľudská pýcha a slávybažnosť vytvorila – neporozumenie a rozdelenie – to Duch, Boží dar pre ľudstvo začína obnovovať: ľudia rôznych národov a jazykov začínajú rozumieť jedno posolstvo. Tak ako príbeh o babylonskej veži nie je len o vzniku jazykov (skôr o neporozumení medzi ľuďmi a národmi) tak ani Turíce nie sú iba dajakým výkonom simultánneho prekladania (ide skôr o porozumenie a zjednotenie sa)

Evanjelista Ján nám predstavuje prvé stretnutie sa so  zmŕtvychvstalým. Na prvom mieste hovorí pokoj. Potom nastane radosť. Potom im dáva moc odpúšťať. Nepripomína vám to niečo? Čo hovorí sv. Pavol, čo je ovocím Ducha: nie láska, radosť, pokoj, zhovievavosť … Tak kde je láska? Láska je v tom, že Ježiš prichádza ako milujúci. Dáva pokoj a radosť. Učí odpúšťať – to je zhovievavosť. Mnohokrát tieto slová, tento dar odpúšťať (my katolíci) rozumieme veľmi právnicky – apoštoli môžu odpúšťať. Oni však majú byť zhovievaví – a to je niečo oveľa krajšie.

Niektorí zas chcú popierať alebo dať do úzadia tie slová o zadržaní hriechov. Ako? Azda majú niekomu neodpustiť? Neodporuje si to? To azda fakt sa hocijaký kňaz má miešať do môjho svedomia? právo zadržaž hriec Ak niekto nespĺňa podmienky odpustenia, nemôže mu byť odpustené. Tak ako ten, kto nemá lístok do kina, tak nemôže ísť na film. Ak ide, nie je to spravodlivé voči tvorcom i voči správcom budovy kina a okrem toho, môžu obsadiť miesto niekomu inému. Ježiš správne hovorí, že apoštoli majú právo aj zadržať odpustenie hriechov, ak veci nie sú v poriadku. Platí však, stále, že aj pri tomto majú byť zhovievaví a láskaví, aby v láske viedli všetkých k získaniu odpustenia.

Pridaj komentár

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s

%d bloggers like this: