O smrti Bin Ladena

«Spravodlivosť je uskutočnená» prehlásil Prezident spojených Štátov vo svojom posolstve Krajine a svetu o zabití Osamu bin Ladina. Priznám sa, že moje pocity, ako kresťana a ako obyvateľa krajiny, ktorá nemá vo svojom trestnom práve trest smrti sú dosť odlišné.

Z jednej strany som určitým spôsobom spokojný, že zo scény tohto sveta odišla osoba, ktorá pre svoje vlastné rozhodnutie, rozsievala smrť a nenávisť, vytvorila náboženstvu falošný obraz, používala ho ako drogu pre vyzdvihnutie násilia, smrteľne znečistila civilné spolužitie národov a sociálne vzťahy na úrovni niektorých štátov i celého sveta.

Na druhej strane Evanjelium, ale aj moje ľudské svedomie, mi nedovoľujú tešiť sa zo smrti akejkoľvek ľudskej bytosti, aj keby to bol ten najväčší zločinec sveta, aj keby to bol smrteľný nepriateľ, ktorý ohrozil život mojich najdrahších.  Nejde tu len o kresťanské povzbudenie k odpúšťaniu – skutočnosť o ktorej sa dlho rozmýšľalo po tom, ako sa objavilo, čo všetko urobili fašisti v koncentračných táboroch – ale ide o to, aby sme rozpoznali s celou vážnosťou a trpkosťou, že smrť ľudskej osoby nikdy nie je dôvodom radosti: možno som cítil úľavu, lebo zločinec už nemôže pokračovať v zle, ktoré páchal, aj keď semeno, ktoré rozsial neprestáva produkovať svoje ovocie jeho smrťou; možno čiastočné uspokojenie tej túžby po pomste, ktorú sa hanbíme verejne priznať a ponáhľame sa urobiť ju dôstojnejšou odvolávajúc sa na spravodlivosť; obnovila sa mi spomienka na obete smrtonosného násilia a cítil som ľútosť nad tým, že sme nevedeli skôr zastaviť tento nástroj smrti. Ale určite som necítil radosť, keď som počúval správu o zabití Bin Ladena a nechcem ju ani vidieť na tvári iného človeka, človeka ako mňa, človeka tak ako ním bol aj Bin Laden. Ako kresťan teraz myslím na Bin Ladena, ktorý stojí pred Božím súdom: pred tým Bohom, ktorého meno zhanobil rozsievajúc smrť a kážúc vojnu, pred tým Bohom Stvoriteľom ľudí a ochrancom života, ktorému on dal obraz krutého a smrtonosného Boha.

A je mi tiež ťažké zjednotiť sa so slovami prezidenta Obamu: «Spravodlivosti je uskutočnená».  A to nielen preto, že za jedinú spravodlivosť považujem tú Božiu a jediný spravodlivý súd sa uskutoční pred tvárou Božou. Ale preto, že zostávam presvedčený, že každé ľudské bytie je a zostáva väčším než sú jeho viny, aj keď sú to obrovské viny. Aj Biblia nám to hovorí, keď čítame o Kainovi: vrah môže stratiť svoju podobnosť s Bohom, ale nemôže stratiť obraz Boží, ktorý je do neho nezmazateľne vtlačený. Aj na Kainovi zostáva Božie znamenie, ktoré ho chráni.

Ale aj o ľudskej spravodlivosti mám istý pojem, ktorý mi zabraňuje vidieť ju v tomto prípade uskutočnenú. Zabiť nespravodlivého neznamená ešte konať spravodlivosť: lebo spravodlivosť, aj tá ľudská, ak má byť uskutočnená, je úlohou každého jedného z nás, a v tomto nás nemôže zastúpiť nijaký špeciálny oddiel. Zostáva nám solidarita s príbuznými obetí násilia ľudského barbarstva, zostáva nám úloha každodenne bojovať proti silám smrti, ktoré vrah rozpútal, zostáva nám úloha znovuobnoviť ľudský a sociálny kontext sveta, v ktorom žijeme, aby bol obývateľný; zostáva nám úloha naučiť sa neodpovedať na zlo zlom, naučiť sa budovať mier mierovými cestami a vytrvalo kráčať po ceste spravodlivosti. Naozaj nestačí len to, aby bol zabitý jeden ničomný človek a spravodlivosti je učenené zadosť.

podľa: E. Bianchi, Ma fare festa é sbagliato,  http://www.lastampa.it/_web/cmstp/tmplRubriche/editoriali/gEditoriali.asp?ID_blog=25&ID_articolo=8683&ID_sezione=&sezione=

Pridaj komentár

