9. nedeľa v období cez rok

Postaviť môj dom na skalu ... čiže vlastne ja sa musím s mojím domom postaviť na skalu ...

1. Ježišove podobenstvo je veľmi známe a jasné … postaviť svoj život na jeho slová … nie len počúvať ale aj uskutočňovať, čo hovorí. Tak sa na to pozrime trochu z bližšia. Čo sú to tie Ježišove slová? Je to reč na hore, ktorú sme počúvali počas týchto týždňov? Znamená to naučiť sa naspamäť evanjeliové veršíky a na každý deň si jeden prečítať a hľadať ako ho uskutočniť alebo sledovať ako sa toto slovo uskutočňuje v mojom dni? Nepodceňujme ani túto formu – môže byť veľmi užitočná. Ale ani ju nepreceňujme. Nie je to jediný spôsob, ako sa spojiť s Ježišovým slovom.

2. Ježiš nám povedal mnoho slov, ale aj sám on, celý jeho život, jeho príchod – to je Slovo, oslovenie. Nie len to, čo Ježiš povedal, ale aj to čo robil, a nie len to, čo robil, ale aj to, aký dojem to na nás robí – to všetko je súčasť Božieho slova. Môj vzťah k nemu, moje porozumenie jeho osoby. To, že som kresťanom – to sa dá skutočne vypovedaťodpoveďou na jednu otázku: aký je môj vzťah k Ježišovi? Teda snažme sa ešte lepšie porozumieť: nie len to, koľko som povedal modlitieb a nakoľko som si splnil svoje povinnosti, ale aj aký je môj vzťah. Mať dom postavený na skale … to je vedomie, že sa môžem niekde bezpečne vrátiť a tam sa cítiť dobre, aj keď vonku je vietor, dážď nečas. No neviem, či Ježišové slová sú mojou skalou, ak neviem na nich bezpečne spočinúť. Ak nie sú silnejšie ako veci, ktoré ma rozčuľujú a znepokojujú

3. Dnešná stať evanjelia patrí skutočne do kategórie tých, ktoré nie sú pre tých, ktorí tu nie sú, ale pre nás, ktorí tu sme. My hovoríme Pánovi dôverne Pane, Pane a tiež sme to my, ktorí sme tu, čo počúvame evanjelium. Teda nie je to ako pri niektorých iných statiach alebo pri niektorých kázňach, keď vieme povedať: toto mal počuť ten môj sused, tí moji známi, tí, čo sem nechodia. Záver Ježišovej reči na hore je pre tých, čo počúvajú a pre tých, čo majú dôverný vzťah k nemu. Je to o zodpovednosti za poznanie a o zodpovednosti za slovo, ktoré k nám prichádza. To, aby si nikto nemyslel, že stačí prísť do kostola, však už tak nás chodí málo, takže šanca na to, že budeme spasení sa stáva väčšia. Veď koho by už len tak Pán Boh spasil, keď nie nás, veď my sme mu zostali verní, tí ostatní už sem nechodia … tak pozor na takéto myšlienky. Všimnime si ten prekvapený tón reči tých «dôverných» Ježišových známych: neprorokovali sme … nevyháňali sme zlých duchov … nerobili sme v tvojom mene zázraky. Myslím, že toho robili viac ako hoci kto z nás … a okrem toho často hovorili Pane, Pane, … povedali teda veľa modlitieb. Ak teraz začínate mať strach, tak počúvate a uvažujete správne. Tieto slová narušujú všetky naše istoty a predstavy. Tento strach však nie je tragický. Odhaľuje len jednu skutočnosť, že sa totiž ešte stále chceme spoliehať na nejaké naše zásluhy pred Bohom. Tak si pozrite poslednú vetu druhého čítania. Chcete prekonať tento strach: milujte Ježiša, urobte ho stredobodom svojho života. Lebo Pane, Pane, prorokovať, vyháňať diablov i konať zázraky – to všetko sa dá s láskou i bez lásky. A kúsok lásky je viac ako čokoľvek hovoriť a čokoľvek konať, alebo lepšie, je nevyhnutným základom všetkého, čo hovoríme a konáme.

4. Prvé čítanie nám hovorí o tom, že Božie slová treba mať v srdci, v duši, ale aj na ruke a uprostred očí. Tu by sme mohli veľa hovoriť o tom, ako v Božom slove je jednota ducha a tela, vnútorného a vonkajšieho. Božie slovo sa neprišlo len skryť do nášho vnútra, ale chce viesť naše ruky, aby správne konali a naše oči, aby správne videli. Nuž ale o tom zase niekedy inokedy, lebo v nedeľu treba aj obedovať. Preto kázanie má byť primerané. Lebo kresťanská láska sa zjavuje i na dobrom a chutnom nedeľnom obede. Nestačí hovoriť: rodina, rodina, keď sa v nedeľu neobeduje s láskou.

 

Pridaj komentár

