Môj štvrtý rok v Turíne

Neviem ako to pripadá vám, ale mne to nejako rýchlo prebehlo. Som tu v Turíne už štvrtý rok. A možno by niekoho mohlo aj zaujímať, ako sa tak človek-salezián dostane do Turína a kedy sa odtiaľ dostane preč.

Nuž všetko sa to vlastne zomlelo takto. Celkom krásne spokojne som sa dostal po dlhých rokoch (1991-2005) znovu do Bratislavy,  kde som mal na starosti našich spolubratov študentov teológie (moje pôsobiská predtým Betlehem, Poprad, Milano, Žilina). Napokon sme sa však ako provincia rozhodli, že všetci naši spolubratia zo Slovenska, ktorí sa chcú stať kňazmi budú absolvovať svoje štúdiá v zahraničí, prednostne v Turíne. (Ako saleziáni máme aj spolubratov koadjútorov, čiže bratov, ktorí kňazmi nie sú a ani nebudú – don Bosco mal takú predstavu, mať aj saleziánov nie kňazov)

Keď sa to tak všetko už rozhodlo, vtedy ma tak napadlo, že by nebolo zlé ísť tak trochu ešte do sveta, najmä preto, že môj predmet, v ktorom som sa špecializoval (Fundamentálna teológia) som na Slovensku nemohol učiť, nijako som si nevedel nájsť miesto. A v Turíne sa mi videlo a aj my to potvrdili, som túto možnosť mal. Všetko sme to pekne prerozprávali s vtedajším predstaveným Š.T. a on s tým súhlasil. (Veď ho viacerí poznáte, taký menší, kedysi futbalista, dnes nosí loptu pod košeľou, usmievavý a večne mi dajako prešľapával cestu, vždy som nastupoval na funkcie po ňom. Našťastie posledné dva jeho kroky nenasledujem, ten súčasný krok, by som však veľmi rád nasledoval – ide totiž do Anglicka na pol roka)

A tak sa stalo, že som si jednoducho zbalil mojich pár vecí a povedal som si: na … rokov pôjdem ešte von, aby som tak troch získal prax v učení môjho predmetu. Najprv som si myslel, že pôjdem so všetkými našími študentmi do domu, v ktorom oni bývajú a kde je aj škola, ale napokon z toho všetkého vzniklo, že som vystúpil z auta asi o 9 električkových zástaviek skôr než by som prišiel na Crocettu (tak sa volá dom, kde študujú naši saleziáni) a zakotvil som na Valdoccu.

Nuž koľko tu budem rokov? Odvážnejšia otázka je ešte táto: Vrátim sa ešte na Slovensko? A prečo vlastne ten život tak rýchlo beží, že keď už si človek myslí, že na niečo prišiel a niečo by aj mohol robiť, pozrie sa v deň narodením do svojej ID karty a pochopí, že jeho plány sú síce pekné, ale bolo by treba asi znovu sa narodiť. Našťastie ma zatiaľ zaráža len pohľad do občianskeho preukazu – nie pohľad do zrkadla. A mám ešte aj aký taký prehľad na futbalovom ihrisku

Tak kedy sa vlastne odtiaľto pohnem preč, podľa akého pravidla sa to riadi? Nuž u nás je taký zvyk, že keď niekto takto ide do zahraničia ako ja, tak sa vlastne prepožičiava inej provincii spravidla na tri roky. (Nepýtajte sa ma čo za mňa platia Taliani, ja tu síce hrám aj futbal, ale v dosť nízkej lige). Potom sa to môže napríklad obnoviť na tri ďaľšie roky, ak je súhlas predstavených. A keďže bol, tak ja začínam štvrtý rok, potom, ak Pán Boh dá piaty a šiesty a potom … sa uvidí

Nuž tento môj vstup ukončím spomienkou na jednu návštevu, ktorá sem prišla. Jedna moja spolužiačka zo štúdií (no nemyslite si, že som študoval na evanjelickej teologickej fakulte, to bolo ešte na Vysokej škole ekonomickej) sa tu zastavila na ceste do Lurdov. A tak sme sa fajn porozprávali a ona hovorí: «No vidíš, ja od vysokej školy som len v tej mojej Soli (Soľ – stredisková obec za Prešovom) a ty si už kde všade bol …» A ja som si zas tak v duchu povedal: «Nuž a ty máš svoj domček, dobrého muža (aspoň dúfam, moc ho nepoznám), dve deti,  svoj daňový úrad …

Asi to bude tak, že každému chýba to, čo nemá. A tiež mi prišlo na um: A kto vie, kde to vlastne ja ešte skončím a kde si všade ešte budem musieť zvykať.

A vy, čo by ste brali: stabilitu alebo pohyb? Viem, že aj to aj to ale veľa krát v živote je potrebné povedať: to alebo ono a potom na svojej ceste vedieť nachádzať to krásne.

Pridaj komentár

